Wednesday 13 April 2016

"No CBEG, please!"

Entri 21
Teks: Mohd Azhar Awang
 
 
Dalam berbisnes, diantara banyak ilmu-ilmu lain, kami juga diajar untuk 'No CBEG'.

Apakah No CBEG?

No
C - Complain
B - Blame
E - Excuses
G - Gossip
 
Sifat-sifat CBEG boleh dikatakan merangkumi semua sikap-sikap yang menolak seseorang dari mencapai kejayaan. Sebagai contoh, seseorang yang suka melewat-lewatkan membuat sesuatu pekerjaan akan cuba memberi pelbagai alasan dan menyalahkan hampir setiap perkara atas kelewatannya itu.
 
Jika dia lewat dalam menghadiri sesuatu temujanji contohnya, dia mungkin menyalahkan keadaan lalu lintas yang sibuk dan kemudiannya menjadikannya sebagai satu alasan untuk mewajarkan ketidakhadirannya. Padahal, dia sepatutnya keluar lebih awal supaya jika berlaku sesuatu perkara yang melewatkan perjalanannya, dia masih mempunyai masa untuk sampai di tempat temujanji lebih awal dari masa yang sepatutnya.
 
Di Public Mutual, kami menjadikan 'No CBEG' sebagai satu mantra supaya setiap sesuatu berjalan sebagimana dirancang dan kami semua mencapai kejayaan dalam bisnes unit amanah ini. Jika seseorang cuba memberikan alasan atas kegagalan sesuatu perkara contohnya, terus kami memberitahu beliau, "No CBEG, please!"
 

No comments:

Post a Comment