Wednesday 20 April 2016

Jana pendapatan 5 angka sebagai Perunding Unit Amanah Public Mutual

Entri 28
Teks: Mohd Azhar Awang

Sebenarnya terdapat lapan cara untuk mendapat punca pendapatan sebagai Perunding Unit Amanah Public Mutual. Saya hendak terangkan tentang salah satu punca sahaja iaitu komisen yang diterima oleh Perunding Unit Amanah apabila pelanggan membuat pengeluaran pelaburan KWSP untuk disimpan di unit amanah.
 
Katakan tuan/puan adalah seorang Perunding Unit Amanah. Caranya adalah seperti berikut:-
 
1) Fakta: KWSP mempunyai Skim Pengeluaran Pelaburan yang membenarkan pengeluaran pelaburan 3 bulan sekali untuk disimpan di unit amanah.

2) Katakan tuan/puan hanya dapat lima orang pelanggan baru setiap bulan. Setiap orang hanya melabur RM5,000 untuk memaksimakan simpanan mereka dengan menyimpan di unit amanah.

* Untuk tuan/puan mendapat seorang pelanggan untuk menyimpan RM5,000 di skim unit amanah melalui skim pengeluaran pelaburan KWSP adalah suatu perkara yang agak mudah.

3) Katakan pada 3 bulan berikutnya, 4 daripada 5 orang tersebut terus menyimpan RM5,000 seorang ke dalam skim unit amanah melalui tuan/puan.

4) Dalam masa 5 tahun, tuan/puan akan mendapat pendapatan 5 angka!!!
 
Jadual dibawah meringkaskan segala-galanya tentang penjanaan pendapatan tersebut:
                                       
Bulan 
Komisen
 
Bulan ke-1
500
Bulan ke-12
1,700
Bulan ke-24
3,778
Bulan ke-36
6,051
Bulan ke-48
8,027
Bulan ke-60
10,530
Bulan ke-72
12,610

Ingat ya, ini melalui satu punca sahaja. Kalau tuan/puan usahakan juga untuk mendapat punca-punca lain seperti simpanan tunai oleh pelanggan, simpanan bulanan oleh pelanggan, faedah persaraan yang tuan/puan dapat sebagai Perunding Unit Amanah dan sebagainya maka pendapatan tuan/puan jauh lebih banyak lagi!!! Tidak hairanlah  kita melihat ramai Perunding Unit Amanah boleh hidup dengan mewah dan selesa. 

Tuan/puan berminat untuk jadi Perunding Unit Amanah? Tuan/puan boleh menjadi Perunding Unit Amanah secara separuh masa atau sepenuh masa. Jika berminat tuan/puan boleh hubungi saya melalui nombor telefon dalam header 'Hubungi Penulis' seperti di atas.
 
"Our future success is determined by what we do today."

1 comment: