Thursday 7 April 2016

Alangkah ruginya kalau tidak ambil peluang...

Entri 19
Teks: Mohd Azhar Awang

Saya hendak cerita sikit perbualan saya dengan upline saya, namanya MC suatu ketika dulu. Ketika itu saya baru sahaja berdaftar sebagai seorang Perunding Unit Amanah, jadi saya banyak bertanya sikit.
 
Saya: MC...you cakap you nak tunjuk kat I proof yang customer dapat insurance claim RM100,000 tu.

MC: Ni Azhar, tapi nama I have shaded due to privacy purposes. Ni letter dari syarikat insurans yang dia honour claim RM100,000 tu dan ni salinan cek RM100,000.

Saya: Macam mana dia boleh layak dapat claim tu?

MC: Customer ni ada menyimpan total sebanyak RM71,000 dengan I yang antaranya I simpan dalam dana Public Ittikal. Berdasarkan simpanan dan keuntungan dia, customer ni layak dapat free coverage RM100,000 untuk PA iaitu Personal Accident dan free coverage RM100,000 untuk Term Life.

One day, dia kena strok yang kemudiannya doktor certify dia dah considered sebagai TPD iaitu Total and Permanent Disability. Bermakna dia layak dapat claim 100% on Term Life iaitu RM100,000. Lucky for him, sebab walau dia dah tak boleh bekerja, dia ada claim ni sebanyak RM100,000. Famili dia boleh guna duit ni to take care of him.

Walaupun dia dapat claim RM100,000 tapi dia punya savings kat sini yang dah jadi RM206,000 tidak terusik.

Saya: Owwh bagus tu. Jap I kira, sekali dengan RM100,000 bermakna semua dia dapat RM306,000. Tu dah kira untung 331% tu. Payah nak dapat macam ni.
 

MC : Yup, you are right. One thing you must know, and I am not referring to this customer, kalau death atau TPD berlaku sebab kemalangan kepada customer kita dan berdasarkan senario di atas, customer bukan sahaja dapat claim RM100,000 percuma dari Term Life coverage; juga customer akan dapat lagi RM100,000 percuma dari Personal Accident coverage.
 

Saya: Fantastic MC. Macam ni I akan pastikan I beritahu maklumat ni kepada saudara-mara dan kawan-kawan I supaya mereka tidak terlepas benefits ni. Ya lah, not only dapat good return on savings, banyak lagi benefits yang lain boleh dapat.

Setahu I, kalau customer dah jadi Mutual Gold member, dapat pula banyak kemudahan percuma lain seperti buat wasiat percuma, trust nomination percuma, extra PA insurance pulak lagi percuma on top of the above dan banyak lagilah.

MC: You are absolutely right. Rugi kalau tak ambil peluang ni dan menjadi seorang customer Public Mutual.
 

* Memandangkan perbualan ini adalah perbualan sebenar, maka penulisan saya kali ini mengandungi bahasa pasar sebagaimana perbualan tersebut.
 

No comments:

Post a Comment