Thursday 24 March 2016

Menyesal tidak pernah datang dulu...

Entri 12
Teks: Mohd Azhar Awang

Dalam penulisan yang dulu, saya pernah cerita pasal simpanan hingga jadi RM1 juta.

Nampak macam hype kan? Sebenarnya tak hype mana pun. Menurut suratkhabar Kosmo 9 Januari 2015, kena ada RM2 juta baru boleh bersara. Kaji selidik oleh syarikat insurans AIA Berhad.

Tapi sebenarnya ramai di antara kita kesedaran untuk menyimpan ni datang, selepas “terhantuk”. Kiranya macam pepatah, “sudah terhantuk, baru terngadah”.

Teringat saya masa saya duduk kat asrama awal tahun 80an dulu...pengetua asrama saya selalu cakap "menyesal tak pernah datang dulu". Maksud beliau, orang tak pernah fikir pasal tindakan yang dilakukannya/tidak dilakukannya (action/inaction) sehingga akhirnya dia menyesal akibat tindakan /tiada tindakan oleh pihaknya tersebut.

Ok supaya kita tidak menyesal di kemudian hari,  biarlah kita ada target untuk menyimpan. Banyak benda boleh buat dengan ada simpanan.

Dan target saya untuk kita semua capai adalah simpanan RM1 juta jer dulu.  Macam saya cakap, bukan hype mana pun. Kalau orang lain boleh capai kenapa kita tak boleh capai. 

Tapi macam tu lah...kena ada action. Kalau dah capai, Kita boleh cuba capai peringkat seterusnya.

Penulisan saya selepas ni, saya nak bagi satu rahsia macam mana simpanan kita jadi sekali ganda lebih cepat. Maksudnya dari RM10 ribu nak jadi RM20 ribu. Dari RM250 ribu jadi RM500 ribu.

Bukan money game dan bukan juga semua skim cepat kaya yang tersontot tu.

Rahsia ni sebenarnya rahsia umum. Ianya suatu yang universal, tapi tak ramai orang kita yang tahu.

Ok, nantikan penulisan saya selepas ni....

No comments:

Post a Comment