Monday 14 March 2016

Tabung kecemasan

Entri 2
Teks: Mohd Azhar Awang
 
Isu semasa : Diberhentikan kerja beramai-ramai?
1. kepada yang terlibat, takziah saya ucapkan

2. nasihat saya, cepat-cepat cari kerja,
dan cepat-cepat buat bisnes

3. Pn. Ainon (PTS Publication), pernah berpesan,
nak mula bisnes, modal jangan lebih RM2000

4. Bagi yang tak terlibat atau belum terlibat

5. Sediakan tabung kecemasan secepat yang boleh

6. Ini pilihan tabung kecemasan,
bergantung bagaimana anda sanggup beri komitmen
-- simpanan 6 bulan perbelanjaan*
-- simpanan 12 bulan perbelanjaan
-- simpanan 24 bulan perbelanjaan
-- simpanan 7 tahun perbelanjaan
*Nota : saya guna perbelanjaan ya, bukan gaji

7. Itu tabung kecemasan ya, tabung pelaburan dan
lain2 tabung, buat lain

8. Mungkin ada persoalkan,
"kalau duit habis menyimpan je, macam mana nak menikmati hidup?"

9. Belanja yang perlu.
Ini senarai perbelanjaan perlu bagi kebanyakan orang :-
-- rawatan dan perubatan,
ambil medical kad/takaful seawal yang mungkin, sekurang-kurangnya oleh 'bread winner'

-- kenderaan. Cukup sekadar yang boleh
bawa daripada point A ke point B dengan selamat

-- tempat tinggal. Cukup sekadar yang
boleh jadi tempat berlindung yang selesa dan selamat

-- pakaian. Tidak perlu beli pakaian baru setiap bulan

10. Melainkan simpanan anda melebihi 7 tahun gaji,
maka anda bukan orang kaya.

11. Jadi, stop hidup macam orang kaya,
perasan macam orang kaya

12. Sorry, ia adalah hakikat hidup zaman sekarang ni !


Minta maaf kalau artikel ni, 'sentap' sikit.
Tapi, niat saya satu je, saya tak nak tengok lagi,
bangsa dan agama saya dilayan macam kucing kurap
 

No comments:

Post a Comment