Tuesday 15 March 2016

Kalau masa boleh patah balik

Entri 3
Teks: Mohd Azhar Awang
 
Dalam penulisan saya sebelum ini, saya telah kongsikan berkenaan sebilangan pekerja di negara kita yang diberhentikan kerja akibat pengecilan operasi syarikat. Kita tidak mahu membincangkan isu itu lagi dalam penulisan kali ini tetapi saya hendak kongsikan keluhan rakan saya sendiri yang terlibat.
 
"Kan bagus kalau aku bersedia awal-awal"
"Kenapalah dulu aku kurang menyimpan"
"Habislah aku, macam mana aku nak bayar komitmen bulanan?"

"Kalau masa boleh patah balik"
 
Ya, kalau masa boleh patah balik sudah tentu rakan saya tersebut lebih bersedia untuk menghadapi keadaan diberhentikan kerja tersebut. Jika masa boleh patah balik, saya ingin kongsikan apa yang sepatutnya rakan saya tersebut lakukan:-
 
1. Kurangkan perbelanjaan satu tahap daripada kemampuan.
(Maksudnya kalau dulu beliau mampu membeli kereta BMW 5 siri, sepatutnya biar beli kereta BMW yang 3 siri sahaja)

2. Simpan dahulu sebelum berbelanja.

3. Kembangkan wang yang sedia ada dengan pelaburan.

4. Jangan mengharap satu sumber pendapatan sahaja walaupun ianya  sangat stabil.

5. Penuhkan tabung kecemasan (sila rujuk penulisan saya sebelum ini)

Baiklah itu sahaja untuk penulisan kali ini. Ingin saya tegaskan, "Kita berjimat, bukan kerana kita miskin tetapi kerana kita hendak menjadi lebih kaya".

Sila nantikan tips urus kewangan seterusnya dari saya (sila klik label Tips urus kewangan), akan saya kongsikan tips bagaimana kita membeli sebuah kereta dan dapat percuma sebuah lagi kereta. Bukan gimik, tetapi suatu realiti yang boleh kita lakukan.
 

No comments:

Post a Comment