Thursday 17 March 2016

Saya pernah membuat kesilapan

Entri 5
Teks: Mohd Azhar Awang
 
Saya ingin membuat satu pengakuan di sini bahawa saya pernah melakukan suatu kesilapan. Tuan/puan mungkin tertanya-tanya, kesilapan apakah yang ingin saya utarakan? Adakah saya pernah melanggar undang-undang?
 
Tidak, tidak, tidak.
 
Kesilapan yang saya lakukan ialah saya pernah cuba membuat terlalu banyak perkara dalam satu-satu masa. Sekejap, bukankah ianya sesuatu yang positif untuk membuat banyak perkara dalam satu-satu masa? Bukankah banyak perkara yang boleh kita capai serentak? Berdasarkan pengalaman saya, jawapan untuk setiap soalan diatas adalah TIDAK sama sekali.
 
Ok, saya ceritakan sedikit pengalaman saya tentang perkara ini. Saya terlibat sebagai Perunding Unit Amanah Public Mutual secara sepenuh masa bermula pada November 2014. Pada bulan April 2015, saya diperkenalkan kepada suatu bisnes menjual penapis air dan saya menjadi agen kepada syarikat penapis air tersebut. Sememangnya bisnes menjual penapis air ini adalah suatu bisnes yang bagus berdasarkan kekuatan syarikat itu, jumlah komisen yang diberi dan maklumbalas yang baik diterima daripada pelanggan berkenaan penapis air ini. Tuan/puan mungkin tertanya-tanya, jadi dimanakah silapnya?
 
Kesilapannya adalah dalam kedua-dua bisnes tersebut, saya tidak mencapai apa-apa yang boleh dibanggakan. Saya tidak kemana-mana didalam kedua-dua bisnes tersebut. 'Neither here, nor there', orang putih kata. Apabila berjumpa pelanggan baru atau prospek agen, saya menjadi bingung samada ingin bercakap tentang Public Mutual atau tentang penapis air tersebut. Saya kemudiannya menyedari bahawa saya tidak mampu untuk mengejar terlalu banyak kejayaan serentak. Berdasarkan kepakaran saya yang pernah bekerja disektor kewangan selama hampir dua puluh tahun, saya sepatutnya boleh lebih berjaya dan terus maju kehadapan hanya dengan fokus sebagai seorang Perunding Unit Amanah.
 
Selepas beberapa bulan menjalankan dua bisnes serentak, saya kemudiannya mengambil keputusan untuk fokus dalam karier saya sebagai seorang Perunding Unit Amanah. Bertitik-tolak dari situ, dalam masa yang singkat bilangan peserta dalam agensi saya meningkat berlipat kali ganda manakala saya lebih nampak dimana kedudukan saya sedikit masa lagi. Pelanggan juga lebih yakin dengan saya untuk menjadi agen mereka. Pernah pada satu ketika seorang pelanggan membuat pengeluaran sebanyak RM244 ribu sekaligus dari simpanan KWSP beliau dan menyimpan di Public Mutual hanya kerana saya seorang Perunding Unit Amanah sepenuh masa. Beliau yakin bahawa dengan kerjaya sepenuh masa saya sebagai Perunding Unit Amanah ini, saya mampu untuk menjaga akaun beliau dengan baik.  
 
Dalam penulisan saya yang berikutnya, akan saya ceritakan secara lebih terperinci tentang pentingnya kita fokus dalam perkara yang kita lakukan. Sekian dahulu untuk penulisan kali ini.
 

No comments:

Post a Comment