Wednesday 10 August 2016

Menyimpan atau memberi berbagai alasan untuk tidak menyimpan - suatu kesimpulan

Entri 42
Teks: Mohd Azhar Awang


Sebuah kisah kehidupan - Ahmad yang mempunyai kesedaran untuk menyimpan dan Azmi yang mempunyai berbagai alasan untuk tidak menyimpan. Kesimpulan setiap tindakan mereka dapat diperhatikan apabila mereka berumur 51 tahun dan ke atas.

 
Azmi mempunyai berbagai alasan untuk tidak menyimpan!!!


Umur 21-30 tahun - Terlalu muda untuk menyimpan

Saya tidak mempunyai duit yang cukup untuk menyimpan, dan saya masih terlalu muda untuk menyimpan.


Umur 31-40 tahun - Terlalu sibuk untuk menyimpan

Saya mempunyai keluarga yang semakin membesar yang perlu saya sara. Saya hanya akan menyimpan apabila ada cukup duit nanti.
 
 
Umur 41-50 tahun - Terlalu sedikit duit yang ada untuk menyimpan
 
Saya memerlukan banyak duit untuk menyara anak-anak saya yang berada di kolej. Malah saya mungkin perlu meminjam wang untuk membiayai pengajian mereka.
 
 
Umur 51 tahun ke atas - Terlalu tua untuk menyimpan
 
Saya sepatutnya mempunyai tabungan yang mencukupi untuk saya bersara pada umur 55 tahun nanti!!! Malangnya saya tidak mempunyai tabungan tersebut. Saya sepatutnya mula menyimpan sewaktu saya berumur 20 tahun lagi!!!
 
 
Ahmad mempunyai kesedaran menyimpan dari awal lagi
 
 
Umur 21-30 tahun - Menyimpan untuk pulangan yang lebih baik
 
Saya telah mula menyimpan 10% dari pendapatan saya setiap bulan ke dalam instrument simpanan yang memberi pulangan yang lebih baik.


Umur 31-40 tahun - Menyimpan untuk pembelajaran anak dan persaraan

Sekarang saya mempunyai keluarga yang semakin membesar dan saya perlu menyediakan dana yang mencukupi untuk perbelanjaan pembelajaran anak-anak saya bila mereka masuk kolej nanti. Saya perlu lebih menyimpan.


Umur 41-50 tahun - Mempunyai simpanan yang telah memberi pulangan berganda dengan potensi pulangan yang lebih baik

Saya tidak mempunyai masalah untuk menyara pembelajaran anak-anak saya. Sementara itu saya perlu memastikan saya terus menyimpan di dana yang memberikan lebih pulangan untuk manafaat persaraan saya nanti.


Umur 51 tahun ke atas - Bersara dengan mempunyai simpanan yang mencukupi

Masa untuk bersara. Saya tidak perlu runsing akan keadaan dimana saya tidak mempunyai cukup duit untuk bersara. Alhamdulillah saya telah mengambil langkah yang betul dengan menyimpan awal-awal lagi.
 

No comments:

Post a Comment