Sunday 5 June 2016

DDI ibarat memelihara anak yang berjasa...

Entri 41
Teks: Mohd Azhar Awang

Saya teringat satu perkongsian oleh seorang Group Agency Manager terkemuka dibawah Public Mutual yang mengibaratkan simpanan secara tetap setiap bulan (DDI - Direct Debit Instruction) ibarat kita memelihara seorang anak yang pastinya akan berjasa kepada kita. Beliau membuat perumpamaan memelihara seorang anak kerana pada mulanya kita terpaksa menyalurkan duit setiap bulan kepada anak tersebut sehingga akhirnya anak tersebut besar dan akan terus berjasa kepada kita setiap masa.
 
Manakan tidak, sekiranya kita membuat simpanan secara tetap setiap bulan, kita akan mendapat manafaat seperti berikut:-
 
1) Setiap tahun kita akan mendapat pengagihan dividen (walaupun pengisytiharan dividen adalah 'incidental' bagi dana-dana tertentu akan tetapi secara dasarnya kita dapat lihat hampir setiap tahun terdapat pengagihan dividen oleh Public Mutual). Pada tarikh tertentu anak kita tersebut akan mengagihkan dividen kepada kita tanpa kita minta. Ianya ibarat seorang anak yang sayang kepada kita orang tua mereka dan sentiasa berjasa memberi sumbangan kepada kita.
 
Berbanding dengan anak kita sendiri, kita akan berasa besyukur jika kita mendapat anak yang menghargai jasa kita dan sentiasa mengingati kita. Akan tetapi, sudah banyak kisah yang kita dengar akan anak-anak yang langsung tidak mengambil berat akan orang tua mereka.
 
2) Kita juga tidak perlu rungsing akan anak tersebut akan kedekut atau tidak mampu untuk memberi wang kepada kita apabila kita amat memerlukannya kerana tiada siapa yang boleh menyekat kita daripada mencairkan simpanan kita sendiri apabila kita memerlukannya.  
 
Berbanding dengan anak kita sendiri, walaupun mereka mungkin seorang anak yang baik akan tetapi kita perlu bersedia untuk menerima hakikat yang mereka mungkin tidak mampu untuk menolong kita akibat kekangan hidup yang melanda mereka sendiri dan sebagainya.
 
3) Anak yang kita pelihara melalui Public Mutual itu juga membolehkan kita menikmati berbagai keistimewaan tambahan yang ditawarkan secara otomatik dan percuma apabila mencapai tahap-tahap simpanan tertentu.
 
Berbanding dengan anak kita sendiri, kita mungkin tidak mahu menyusahkan mereka untuk mendapat keistimewaan-keistimewaan yang mana boleh kita ikhtiarkan sendiri hanya dengan mempunyai simpanan wang kita sendiri. Jadi mulakanlah sekarang memelihara anak yang bukan sahaja tidak perlu diberi makan minum, tempat tinggal malah akan berjasa kepada kita nanti, In Sha Allah.
 

No comments:

Post a Comment