Saturday 27 August 2016

Nak Buat Pinjaman Perniagaan?

Entri 43
Teks: Mohd Azhar Awang

Pertamanya saya nak bagitahu yang saya dah hampir 2 tahun berhenti kerja bank dan tidak lagi terlibat dalam permohonan pinjaman perniagaan secara terus. Cumanya saya berhasrat untuk berkongsi pengalaman saya selama hampir 20 tahun kerja menilai pinjaman perniagaan. Sekurang-kurangnya rakan-rakan saya boleh ambil pengetahuan sedikit sebanyak.
 
Masih ramai orang-orang kita yang tidak tahu tentang perkara-perkara berikut:-
 
1) Perlukah kita ada pinjaman perniagaan? Apa kebaikkannya? Apa keburukkannya?  Ehh..ada keburukan jugak? Nanti saya kongsi.
 
2) Sektor-sektor perniagaan yang bank cenderung nak buat (preferred sectors). Sektor-sektor perniagaan yang bank kurang cenderung untuk buat (less preferred sectors). Sebenarnya yang kedua ni, bank akan cuba elakkan terus.
 
3) Jenis-jenis pinjaman yang ada. Orang kebanyakkan mesti ingat kalau buat pinjaman, bila lulus nanti bank kredit duit masuk akaun. Sebenarnya tidak semua macam tu.
 
4) Syarat-syarat yang perlu kita ada untuk memohon pinjaman perniagaan. Banyak mana yang boleh pinjam untuk sesuatu perniagaan, secara amnya? RM100 ribu? RM1 juta? RM10 juta? Rm50 juta?
 
5) Kriteria yang macam mana yang bank akan tengok untuk lulus pinjaman. Risiko yang macam mana yang bank kaji untuk lulus pinjaman? Banyak juga sudut yang bank tengok...nanti saya bagitahu supaya anda boleh bersedia dengan perkara ini jika bersedia membuat pinjaman nanti.
 
6) Berapakah margin yang bank akan luluskan berbanding dengan cagaran kita? Bolehkah pinjaman tanpa cagaran (Yang ni mesti ramai orang minat).
 
7) Banyak lagilah....
 
Nanti saya kongsikan.

No comments:

Post a Comment