Friday 6 May 2016

Tentang Impian, Visi Dan Tindakan

Entri 38
Teks: Mohd Azhar Awang

Saya pasti ramai di antara kita mempunyai impian untuk memiliki wang simpanan sebanyak sejuta ringgit. Akan tetapi berapa ramai di antara kita yang sebenarnya membuat perancangan untuk memiliki wang sebanyak itu bila kita bersara. Dan sudah tentu bilangan yang merancang untuk bersara lebih awal pada umur 35 tahun atau 40 tahun misalnya adalah jauh lebih sedikit. Kenapakah ianya berlaku? Adakah kerana kurang percaya kepada diri kita? Atau disebabkan kekurangan visi bahawa kita memang boleh mencapai wang sebanyak itu?
 
Kita perlu jelas tentang perkara ini iaitu visi adalah tidak sama dengan impian walaupun mempunyai impian adalah sebahagian daripada visi. Yang membezakan diantara dua perkara tersebut adalah tindakan kita untuk mencapainya.
 
Ramai diantara kita mempunyai impian untuk menjadi orang yang lebih sihat,  lebih baik, lebih kaya dan lebih berpengetahuan. Akan tetapi apabila kita BERTINDAK terhadap impian-impian tersebut - betul-betul menjelajah segala cara yang mungkin untuk menjadi lebih sihat, lebih baik, lebih kaya dan lebih berpengetahuan maka kita telah menggerakkan impian kita kearah kemungkinan-kemungkinan bahawa ianya boleh berlaku dan kemudiannya kearah realiti.
 

No comments:

Post a Comment